הצדיק רבי חיים תורג’מן

רבי חיים תורג’מן המקובל האלוקי זצוקללה”ה. מי היה ומה היה פועלו בחייו… יליד מרוקו נולד בשנת 1860 במידלט. בבגרותו עקר לעיר סופרו שליד העיר פז ושם השתקע עם בני משפחתו. בפועלו בקהילה היהודית, פעל להשכנת שלום וצדק והנהיג את הקהילה בצעדיה היום יומיים קיבל אנשים ועזר על פי תורה ורוחניות והיה אב רוחני מקובל בקרב הקהילה היהודית והערבית.
בחייו עסק הצדיק רבי חיים תורג’מן וכיהן בתפקיד “אב בין הדין הרבני” שבעיר סופרו במרוקו.
מסיפורי חקר אודותיו עולה שהצדיק היה נעים הליכות עולם,
ולרוב פעל בסתר למען הקהילה היהודית. בזמנו הפנוי,
בין יתר עיסוקיו עסק של מתקשרת בטלפון הצדיק שידוכים בהבאת זוגות בברית הנישואין “לחופה וקידושין” וכ’… וג…
עוד עולה מחקר בעניינו של רבי חיים תורג’מן המקובל,
ומתברר שהיה ממקורביו של הצדיק הידוע רבי ישראל אבו חצירה.
(ממשפחת “הבאבא סאלי עליו השלום) אביו של הבבא ברוך בן ימיינו.
רבי חיים תורג’מן המקובל, הרבה לעשות ניסים ונפלאות הן בנסתרות והן בגלויות בקרב הקהילה היהודית והערבית המרוקאית, סיפורים על נפלאותיו ששמעו אזני במעשיו כאלה הם:
סיפור מעשה על ערבי מרוקאי במראה גוון עור שחור שאהב אישה ערביה מרוקאית שנאמר עליה שהייתה יפת מראה. האיש ביקש לשאת אותה לאישה אך היא סירבה. כך היה מספר פעמים עד שהאישה מאסה בו והיא ברחה ונעלמה. למרות בריחתה לא הרפה האיש והמשיך לחפש עד שמצא את האישה. האיש בשלו התעקש וביקש שוב ושוב את ידה והיא בשלה סירבה נחרצות. מאותו הזמן שוב נעלמו עקבותיה של האישה וכולם חשבו שהיא ברחה מן העירה מחמת האיש שלא הרפה מנפשה.
לימים בעקבות מחסור בגשמים שמות לבנים פקדה את הארץ בצורת קשה. הגשמים שלא ירדו הביאו את החקלאים הערבים להתפלל להורדת גשמים וגם זה לא עזר להפסקת הבצורת. כעבור חודשים פנו החקלאים הערבים אל הרב הצדיק רבי חיים תורג’מן ובקשו את עזרת היהודים להתפלל למען הפסקת הבצורת.
בלילה חלם רבי חיים תורג’מן חלום ובחלום ראה את סיבת הבצורת. בבוקר קרה הרב את השייך הערבי וביקש אותו להתלוות אליו לבית העלמין היהודי ולחפש קבר טרי.
לאחר חיפוש קצר נמצא קבר כזה ללא שם וכתובת. הצדיק ביקש מעוזריו לחפור ולגלות את הגופה. לאחר החפירה וחשיפת הגופה נתגלתה גופת אישה שזוהתה כערביה על פי מלבושה אותה אחת שדחתה את האיש הערבי. מייד הועברה האישה לקבורה כהלכה בבית עלמין מוסלמי. כבר באותו לילה החלו לרדת גשמי ברכה והבצורת פסקה.
רבים הסיפורים על מעשי הצדיק על פועלו שיפוטו וזכויותיו.
נפטר בשנת 1951 בשיבה טובה והוא בן 91 ביום פטירתו
נבקש כולנו את ברכתו להצלחה בחיינו לבריאות ברכה והצלחה. אמן.